De WM4 9802 is een voormalige marine schouw van de Marine in Amsterdam. Hij heeft jaren dienst gedaan als tender voor het vervoer van marinepersoneel. De boot is geschikt voor het vervoer van 30 manschappen, is zeewaardig en nagenoeg onzinkbaar.

De boot is in 2017 uit de dienst genomen en volledig gestript verkocht door de domeinen aan een opkoper uit Amsterdam.

In december 2018 kochten wij deze boot met als doel om deze in de vaart te brengen als privé rondvaartboot in en vanuit Almere Poort / Haven.

Op dit moment wordt de boot voorzien van een nieuwe motor en voorzieningen om de boot veilig en duurzaam in de vaart te brengen. Er is gekozen voor een solide Solé scheepsdiesel SM 105. Dit is een 6 cilinder, 5 liter motor van 100 pk om deze ruim 7 ton wegende boot voort te stuwen. Daarnaast zal voor een comfortabele besturing een boegschroef worden gemonteerd zodat ook schippers met iets minder ervaring onbezorgd kunnen manoeuvreren.

Het traditionele karakteristieke uiterlijk en de stoere no-nonsense uitstraling zal worden behouden. Daardoor zal de boot als jong marine erfgoed worden behouden. Het interieur wordt grondig aangepast aan de eisen om in plaats van 30 marine manschappen, maximaal 12 passagiers comfortabel een heerlijke dag op het water te bezorgen. 

De boot wordt naar Uithoorn gesleept. Daar zal een nieuwe Solé motor worden ingebouwd. We hebben gekozen voor de SM-105. Een 100 pk sterke 5 liter 6 cilinder. De motor heeft een maximum toerental van 2.500. Er wordt een keerkoppeling gemonteerd van 3:1 

Zo op de kant is goed zichtbaar hoe groot een boot van 11 meter echt is. 

De originele vierbladschroef met een diameter van 65 cm zal weer worden gemonteerd. 

De gehele boot heeft een tranenplaat loopvloer. De bitumeuze laag bladdert af en kan ook eigenlijk niet worden gerepareerd. ASpaint uit Vriezenveen zal alle vloerdelen van ongeveer 15m2 zandstralen en daarna poedercoaten. We kiezen voor de kleur RAL 7012 Bazaltgrijs. 

Het resultaat is werkelijk prachtig !

Na flink schuren, schuren en schuren kunnen we eindelijk gaan schilderen. De kajuit, loopvlakken en de romp boven de waterlijn staan nu in de witte en grijze primer. 

De ooit witte dektent is stuk en lek. Deze is niet meer te repareren en moet worden vervangen. We hebben een zeer deskundige zeilmakersbedrijf gevonden 

op 21 juni is de boot te water gelaten en naar Almere-Haven gevaren om te worden ingetimmerd

 

Klik hier om een tekst te typen.